Τρίτη 17 Νοεμβρίου 2009

Τακτική και στρατηγική στις σημερινές συνθήκες – μερικές σκόρπιες σκέψεις...

Στις 15/11, στα πλαίσια του διαλόγου για το προηγούμενο άρθρο μου, δέχθηκα το παρακάτω σχόλιο το οποίο και αναδημοσιεύω:

Φίλε Κάποιε…

Δες κι αυτό που «έκλεψα» από το ιστολόγιο του Κώστα Καββαθά, που δείχνει ότι (πέρα από τα γνωστά φασιστικά και πλήρως παγκοσμιοποιμένα μορφώματα ή τις «αμερικανόπνευστες» ηγεσίες άλλων) φαίνεται να υπάρχει μια συγκυριακή βέβαια, σύμπτωση των απόψεών σου (και του ΚΚΕ), με το ευρύτερο «κοινό αίσθημα». Ο Κ.Κ. πιστεύω ότι συνεχίζει να το εκφράζει.
Αντιγράφω:
«... Ο Οικολόγος Τρεμάμενος αναγνώρισε το "τουρκοκυπριακό κράτος" και η σύμβουλος του ΓΑΠ κ. Δραγώνα γράφει στο βιβλίο της ότι, η Επανάσταση του 21 έδειξε την "επεκτατική, ιμπεριαλιστική πολιτική των Ελλήνων απέναντι στη μεγάλη Οθωμανική Αυτοκρατορία..." Οι επιμελείς αναγνώστες δεν πρέπει να εκπλήσσονται. Η ομάδα που κυβερνάει σήμερα το κρατίδιο καταλαβαίνει ότι, η μόνη ελπίδα να σωθεί είναι να ενταχθεί πάλι στη Μεγάλη Πύλη.»
Σε άλλο επίπεδο τώρα, στο σημερινό άρθρο του Ε. Βαγενά («Ρ»), διαβάζουμε ότι η «νεο-οθωμανική» εκδοχή της εξωτερικής πολιτικής της Τουρκίας» προϋποθέτει «την άμβλυνση των αιχμηρών διακρατικών ζητημάτων» (Αρμενία, Συρία, Ιράν), τη «λογική των «μηδενικών τριβών» ενώ «στα Βαλκάνια προβάλλεται η υπεράσπιση των “τουρκικών” και “μουσουλμανικών” μειονοτήτων».
Θέλω να πω ότι μπορεί η αντίληψη του βάθους του παιχνιδιού να ποικίλλει (άλλωστε η ανάρτηση του Κ. Καββαθά έχει διαφορετικό χαρακτήρα) αλλά η εγρήγορση υπάρχει. Κάποια στιγμή ---ποιος το ξέρει αυτό;--- ενδέχεται να χρειαστεί (κούφια η ώρα….) να μετατραπεί και σε συμμαχία (;)
Αυτά τα γράφω ως ένας καθόλου ειδικός περί την γεωπολιτική και τις κομματικές στρατηγικές.

Με αφορμή τις παραπάνω σκέψεις του φίλου, θα επιδιώξω να διατυπώσω ορισμένες δικές μου σκέψεις, συμβάλλοντας στον γενικότερο προβληματισμό μας.

Οι ενδοαστικές αντιθέσεις δεν είναι νέο φαινόμενο

Το γεγονός της ύπαρξης στο εσωτερικό της αστικής τάξης φωνών (εγώ θα έλεγα μάλιστα όχι μεμονωμένων αλλά ενός ολόκληρου ρεύματος) που ενδιαφέρονται πιο ενεργά για την αναβάθμιση της θέσης της χώρας στα πλαίσια της ιμπεριαλιστικής αλυσσίδας, (ή τουλάχιστον αγωνιά σχετκά με τυχόν υποβάθμιση της θέσης της σε αυτήν) για την ανάδειξή της σε περιφερειακή τοπική δύναμη, αντί για τον "παραδοσιακό" ρόλο του παρατρεχάμενου των ιμπεριαλιστών, δεν είναι καινούργιο. Ήδη σε προηγούμενα άρθρα μου στάθηκα στην ουσιαστική συνέχεια που χαρακτηρίζει την πολιτική του Κωνσταντίνου Καραμανλή και του Ανδρέα Παπανδρέου (που με αντιφάσεις και με μη-γραμμικό τρόπο υπήρξαν οι βασικοί εκφραστές του ρεύματος αυτού), καθώς και κάποιες πτυχές της πολιτικής του Κωστάκη Καραμανλή, κυρίως στην πρώτη τριετία. Επιδίωξη ή αγωνία πάντως, όπως κι αν το πει κανείς, σημασία έχει ότι το πρόβλημα τίθεται και έχει και αντικειμενική βάση. Εύστοχα το ΚΚΕ στις Θέσεις για το 18ο Συνέδριο ανέδειξε το ενδεχόμενο (ως συνέπεια της όξυνσης της καπιταλιστικής κρίσης) να υπάρξει υποχώρηση της θέσης της χώρας στην ευρύτερη περιοχή και, κατά συνέπεια, γενικότερη υποχώρησή της στην ιμπεριαλιστική αλυσσίδα.

Στο σημείο αυτό αξίζει μια ιστορική παρένθεση: είναι πλέον επιβεβαιωμένο ότι ο Ανδρέας υπήρξε πολιτικό τέκνο του Καραμανλή κι όχι του πατέρα του, όπως μαρτυρούν μια σειρά σοβαρές πηγές για τη σχέση των δυο ανδρών διαχρονικά. Αυτής της (κοινής) κατεύθυνσης προιόν ήταν άλλωστε οι συγκλίνουσες πολιτικές τους επιλογές μετά την μεταπολίτευση: η ταυτόχρονη σχεδον ίδρυση ΝΔ και ΠΑΣΟΚ και όχι η επάνοδος στο σχήμα ΕΡΕ-Ένωση Κέντρου, το οποίο στη συνείδηση του ελληνικού λαού είχε ανεπανόρθωτα πληγεί και ταυτιστεί με το μετεμφυλιακό κράτος και το καθεστώς της αμερικανοκρατίας που οδήγησε και στη χούντα. Με διαφορετικούς δρόμους και με διαφορετικούς "ρόλους" στο παιχνίδι, για λογαριασμό πάντα των πιο στρατηγικά σκεπτόμενων τμημάτων και κύκλων της αστικής τάξης, διαμορφώθηκε το μεταπολιτευτικό σκηνικό, απορροφήθηκαν ομαλά για το σύστημα οι ριζοσπαστικές διαθέσεις των λαϊκών στρωμάτων, περιθωριοποιήθηκε η αριστερά, ενσωματώθηκε το εργατικό κίνημα, προωθήθηκαν χωρίς "τριβές" αναγκαίοι αστικοί εκσυγχρονισμοί, διαμορφώθηκαν βαθύτεροι όροι ενσωμάτωσης του ελληνικού καπιταλισμού στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής καπιταλιστικής διεθνοποίησης και του διακρατικού της φορέα, της ΕΟΚ και μετέπειτα ΕΕ. Η στρατηγική αυτή είχε στόχο τη βαθύτερη θωράκιση του συστήματος στην Ελλάδα και την ενεργητικότερη συμμετοχή μερίδων της αστικής τάξης στις γενικότερες διεργασίες, ασφαλώς από ανισότιμες θέσεις αλλά με διακριτό ρόλο. Το κυριότερο είναι ότι στα πλαίσια αυτής της στρατηγικής, διαμορφώθηκε μια πτέρυγα της αστικής τάξης η οποία αναβάθμισε τους δεσμούς της με το δυτικοευρωπαϊκό μονοπωλιακό κεφάλαιο (τα περίφημα "νέα τζάκια" που ακούγαμε στα τέλη της δεκαετίας του '80 και στη δεκαετία του '90), οι θέσεις του οποίου στην ελληνική καπιταλιστική οικονομία σημείωσαν ραγδαία πρόοδο την τελευταία 30ετία. Το γεγονός αυτό, οπωσδήποτε δημιουργούσε το έδαφος για μια ορισμένη όξυνση των ενδοιμπεριαλιστικών αντιθέσεων στο έδαφος της Ελλάδας, καθώς και στη διαπλοκή των αντιθέσεων αυτών με τις αντιθέσεις των διαφόρων μερίδων της αστικής τάξης σε σχέση και με μια σειρά εκφράσεις της πολιτικοστρατιωτικής εξάρτησης της χώρας από τις ΗΠΑ. Οι τελευταίες, ασφαλώς και δεν έχασαν ποτέ, ουσιαστικά, το πάνω χέρι στις εξελίξεις στη χώρα, αλλά ταυτόχρονα χρειάστηκε να μεθοδεύσουν σε ορισμένες φάσεις εντονότερα την ανάμιξή τους στα εσωτερικά πολιτικά πράγματα (όπως π.χ. για την πτώση του Παπανδρέου με τα σκάνδαλα το '87-'89). Σημείο καμπής στη διαδικασία αυτή είναι οι ανατροπές στο διεθνή συσχετισμό, τη διετία '89-'91. Αν στο προηγούμενο διάστημα οι ενδοϊμπεριαλιστικές αντιθέσεις παρέμεναν σε δεύτερο πλάνο, εν όψει του κυρίου μετώπου του ιμπεριαλισμού με τον ταξικό του εχθρό, η προσωρινή έστω νίκη του ιμπεριαλισμού στις αρχές της δεκαετία του '90 τις απελευθέρωσε στη συνέχεια και, έτσι, οι εκδηλώσεις τους άρχισαν να γίνονται πολύ περισσότερο ορατές και στη γειτονιά μας και στη χώρα μας ειδικότερα. Έχω σταθεί αρκετά εκτεταμένα στα πρόσφατα "επεισόδια" αυτού του "σήριαλ" που σχετίζονται άμεσα με τις πρόσφατες πολιτικές εξελίξεις στη χώρα, την τελευταία δεκαετία, επομένως να μην επεκταθώ άλλο σε αυτό το θέμα.

Το ζήτημα, ωστόσο, που πρέπει να τονιστεί εδώ είναι ότι η όξυνση της καπιταλιστικής κρίσης έχει διαμορφώσει τους όρους για μια πιθανή υποχώρηση της θέσης της χώρας στην ευρύτερη περιοχή. Το γεγονός ότι η περίφημη "βαλκανική ενδοχώρα" προς την οποία κατευθύνθηκε το μεγαλύτερο μέρος των εκροών κεφαλαίου από τη χώρα μας βιώνει την κρίση πολύ χειρότερα από το μέσο όρο δεν αφήνει μεγάλα περιθώρια αισιοδοξίας. Στην εικόνα αυτή, προσθέστε και τα δημοσιονομικά χάλια, την επιδείνωση του εμπορικού ισοζυγίου, τους επαχθέστερους όρους εξωτερικού δανεισμού (χαρακτηριστικά, το ελληνικό δημόσιο δανείζεται με ως και 5 φορές υψηλότερο spread από αυτό με το οποίο η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα δανείζει τους εγχώριους τραπεζικούς ομίλους), την απειλή αποχώρησης γερμανικών κυρίως κεφαλαίων από τη χώρα (τα Ναυπηγεία είναι ένα πρώτο "θύμα", σειρά έχει ίσως(;) ο ΟΤΕ;) για να πάρει κανείς μιαν εικόνα. Την ίδια στιγμή, όπως σημειώνει και η ανάλυση του "Ριζοσπάστη" που επικαλέστηκε ο ανώνυμος φίλος, οι εξελίξεις στην περιοχή και η υπό διαμόρφωση νέα στρατηγική της τουρκικής άρχουσας τάξης στο φόντο των ενδοϊμπεριαλιστικών ανταγωνισμών απειλούν ευθέως με νέες, πολύ πιο οδυνηρές αυτή τη φορά υποχωρήσεις. Το αντικειμενικό υπόβαθρο, λοιπόν, για να "φουντώσει" ένας προβληματισμός στους κυρίαρχους κύκλους (ιδίως στους κύκλους εκείνους που βγήκαν ηττημένοι από την εκλογική αναμέτρηση της 4ης Οκτωβρίου) υπάρχει και δικαιολογεί, αν θέλετε, μια σειρά γεγονότα του τελευταίου διαστήματος που δεν πέρασαν απαρατήρητα. Ξεχωρίζω δυο, την αναζωπύρωση της "Ιμιολογίας" με ειδικό "στόλισμα" του Πάγκαλου για το ρόλο του σ'εκείνη την υπόθεση - και με έντονους παραλληλισμούς με τις συμφωνίες Μαδρίτης και Ελσίνσκι σε σχέση με τα ανοίγματα του George προς την Τουρκία, αμέσως μετά την εκλογή του. Το δεύτερο, την ενίσχυση "στα ξαφνικά" (χωρίς κάποιον προφανή λόγο, φαινομενικά) της συζήτησης για τη Θράκη και το ρόλο του τουρκικού προξενείου, με σωρεία εκπομπών, αποκαλύψεων, συζητήσεων, αφιερωμάτων κλπ. Όλα δείχνουν ότι "κάτι παίζεται" και αυτό το "κάτι" διόλου καθησυχαστικό δεν είναι...

Κακόγουστο ανέκδοτο ο «πατριωτισμός» της αστικής τάξης

Έκανα αυτή τη μακρά εισαγωγή γιατί θέλω να καταλήξω στο εξής: η αντίθεση - ας το πω σχηματικά - "ευρωπαϊστών" και "ατλαντιστών" στο εσωτερικό της ελληνικής αστικής τάξης και του πολιτικού της προσωπικού, αν και είναι πολύ σημαντική για την ορθή ανάγνωση του πολιτικού συσχετισμού και τη χάραξη ορθής τακτικής από την πλευρά του επαναστατικού κινήματος, εν τούτοις παραμένει από στρατηγική σκοπιά μια δευτερεύουσα αντίθεση που δεν επιδέχεται στρατηγικής, αλλά μόνον τακτικής αξιοποίησης. Το λάθος του 8ου Συνεδρίου του ΚΚΕ περί ύπαρξης, τάχα, "εθνικής αστικής τάξης" με την οποία μπορούσε να υπάρξει συμμαχία για το πρώτο, εθνικοανεξαρτησιακό στάδιο της επαναστατικής διαδικασίας ευτυχώς διορθώθηκε σχετικά νωρίς και σήμερα πλέον, με το παρόν πρόγραμμα του ΚΚΕ, έχει εντελώς απορριφθεί - και πολύ σωστά – κάθε τέτοια σκέψη. Η ελληνική αστική τάξη στο σύνολό της αποδείχθηκε ιστορικά δέσμια των σχέσεων πολιτικοστρατιωτικής εξάρτησης από τον αμερικάνικο παράγοντα, ενώ οι όποιες κινήσεις της προς τους αντίπαλους των ΗΠΑ ιμπεριαλιστές είχαν πάντα δευτερεύοντα χαρακτήρα και, πάντως, δε σηματοδοτούσαν κατά κανέναν τρόπο διάθεση ρήξης με το καθεστώς της εξάρτησης. Άλλωστε, οι υλικοί όροι ανάπτυξης του ελληνικού κρατικο-μονοπωλιακού καπιταλισμού δεν επέτρεπαν και δεν επιτρέπουν κάτι τέτοιο. Φυσικά, η οργανική ένταξη της αστικής τάξης της χώρας στις ιμπεριαλιστικές ενώσεις όπως η ΕΕ της επιτρέπουν ορισμένες "φιλοδοξίες" αναφορικά με τη δυνατότητα απόσπασης καποιων ψιχίων της λείας από την εκμετάλλευση των λαών της περιοχής, με αντάλλαγμα έναν ρόλο "περιφερειακού χωροφύλακα". Ωστόσο, το εγχείρημα αυτό αποδεικνύεται ιστορικά εξαιρετικά αμφίβολο ως προς τη ρεαλιστικότητά του, καθώς διαπλέκεται με τις αλληλοσυγκρουόμενες ιμπεριαλιστικές γεωστρατηγικές επιδιώξεις και αντίστοιχες "φιλοδοξίες" άλλων αστικών τάξεων σε παρεμφερή θέση με αυτή της Ελλάδας, όπως αυτής της Τουρκίας. Έτσι, η συζήτηση ορισμένων κύκλων για τον "πατριωτικό χαρακτήρα" αυτών ή εκείνων των αστικών δυνάμεων (π.χ. του Κωστάκη με αφορμή τα ανοίγματα σε Γερμανία-Ρωσία) έχει ανεκδοτολογικό χαρακτήρα - οι παλινωδίες και η κατάντια του ίδιου του "πατριώτη Κωστάκη", αλλά και ο πρόσφατος εκλογικός θρίαμβος της νέας αμερικανοκρατίας του George αποτελούν την καλύτερη απόδειξη για του λόγου το αληθές. Καμία αυταπάτη, λοιπόν, για τις δυνάμεις αυτές. Ο "πατριωτισμός" της αστικής τάξης είτε θα εκφράζεται ως ιμπεριαλιστικός επεκτατισμός, είτε θα εκφράζεται (σε χώρες σαν την Ελλάδα) ως μίγμα συγχρόνως ενός κοσμοπολίτικου οικονομικού "μικρομεγαλοϊδεατισμού" (όπως το δόγμα Σημίτη περί "οικονομικής ενδοχώρας των Βαλκανίων" όπου, ακόμα κι εκεί, οι ελληνικοί όμιλοι λειτουργούν ως προπομποί και local dealers των μεγάλων πολυεθνικών ομίλων που βρίσκονται από πίσω) και της παραδοσιακής υποταγής στους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς, συχνά ακόμα και με "ηχηρό" και "άτσαλο" τρόπο (όπως οι περιπτώσεις Ιμίων, Σκοπίων κλπ.). Η αστική τάξη ήταν, είναι και θα είναι ξένη και εχθρική προς την έννοια του λαϊκού πατριωτισμού και της εθνικής ανεξαρτησίας. Τόσο οι ιστορικές της καταβολές και ο τρόπος που "λύθηκε" - όπως και όσο λύθηκε - το εθνικό ζήτημα στη χώρα, όσο και τα σύγχρονα συμφέροντά της, την τοποθετούν σαφώς στον αντίποδα. Ο αληθινός πατριωτισμός είναι εκείνος που αναγνωρίζει ως εθνικό συμφέρον το συμφέρον της πλατιάς λαϊκής πλειοψηφίας, της εργατικής τάξης, της φτωχομεσαίας αγροτιάς, των αυταπασχολούμενων της πόλης, της μισθωτής εργαζόμενης διανόησης και νεολαίας. Και το συμφέρον αυτό είναι σε ευθεία ρήξη με τη στρατηγική των μονοπωλίων και του ιμπεριαλισμού, είτε του αμερικάνικου, είτε του ευρωπαϊκού. Επομένως, λύση σε αληθινά πατριωτική, εθνικοανεξαρτησιακή κατεύθυνση μπορεί να είναι μόνο μια λύση ανατροπής του καθεστώτος της εξουσίας των μονοπωλίων και των ιμπεριαλιστικών δεσμεύσεων της χώρας. Ως προς αυτό, που είναι το στρατηγικό ζήτημα, δε χωρά δεύτερη συζήτηση.

Μια αντίθεση που οφείλουμε να εκμεταλλευτούμε

Βεβαίως, αυτό που στρατηγικά απορρίπτεται ασυζητητί (δηλ. η προοπτική συμμαχίας με τα «ευρωπαϊστικά» ή «ρωσόφιλα» - αν δεχθούμε καν την ύπαξη των δεύτερων, κάτι για το οποίο αμφιβάλλω ισχυρά – τμήματα της αστικής τάξης) δε σημαίνει ότι μας είναι αδιάφορο από την άποψη της τακτικής. Σ’αυτό το θέμα είχα την ευκαιρία να αναφερθώ σε ένα παλιότερο σχόλιό μου, με αφορμή μια συζήτηση για την Μπιρμπίλη (αν θυμάμαι καλά στο προηγούμενο ή το προ-προηγούμενο άρθρο) οπότε παραπέμπω εκεί για το βασικό σκεπτικό. Εδώ θέλω απλά να τονίσω πως, από τη σκοπιά της τακτικής, καμία αντίθεση δε μας είναι αδιάφορη, πολύ περισσότερο όταν αφορά τον αντίπαλο. Καθήκον μας είναι, όχι απλά να τη μελετάμε και να τη «μαθαίνουμε» όσο καλύτερα γίνεται, να κατανοούμε σε τι συνίσταται, ποιο είναι το βάθος και οι μορφές της, πως εξελίσσεται στο χρόνο, αλλά – κυρίως – το να βρίσκουμε τρόπους να την αξιοποιούμε, να την οξύνουμε παραπέρα. Το έχω ήδη αναφέρει, αλλά ας το ξαναπώ το παράδειγμα: το σύνθημα για την απομάκρυνση των βάσεων των ΗΠΑ και την έξοδο της χώρας από το ΝΑΤΟ, βασικά στρέφεται κατά των αμερικάνων ιμπεριαλιστών, μιας και στη δική τους πολιτικοστρατιωτική σφαίρα επιρροής ανήκει η χώρα. Η τυχόν υλοποίηση αυτού του στόχου, να το πω σχηματικά, θα «πονέσει» περισσότερο τους αμερικάνους ιμπεριαλιστές από όλους τους άλλους ανταγωνιστές τους στο παιχνίδι της παγκόσμιας κυριαρχίας – κάποιους μάλιστα από αυτούς (π.χ. Ρωσία και Κίνα) μπορεί και να τους ωφελήσει πρόσκαιρα. Σημαίνει μήπως κάτι τέτοιο ότι εμείς «είμαστε με τη Ρωσία» ή «είμαστε με την Κίνα», επειδή παλεύουμε για να ξηλωθούν οι βάσεις; Ασφαλώς και όχι! Ίσα-ίσα, καθήκον μας είναι να εντείνουμε αυτή μας την πάλη, να κάνουμε πιο πειστική τη ζύμωσή μας (π.χ. αξιοποιώντας τη λαϊκή πείρα από το ρόλο του ΝΑΤΟ και των αμερικάνων στη χούντα, στον Αττίλα, στο Αιγαίο, στη Θράκη, στα Βαλκάνια ή το ρόλο που έπαιξαν οι βάσεις σε κορυφαίες στιγμές της ιστορίας της χώρας), να πάρουμε ακόμα περισσότερες πρωτοβουλίες στο λαό για να προβάλλουμε τους στόχους μας γιατί – εκτός των άλλων – έτσι θα οξύνουμε την αντίθεση ανάμεσα στους ιμπεριαλιστές δυνάστες και στους εγχώριους «εκλεκτούς» τους, ιδιαίτερα όσο το διεθνές (και το πιο κοντινό ιδιαίτερα) περιβάλλον θα μυρίζει όλο και πιο πολύ «μπαρούτι», όπως δείχνουν τα πράγματα. Στις συνθήκες της καπιταλιστικής κρίσης που καλπάζει, που αδυνατεί να ελεγχθεί με τα συνήθη, «οικονομικά» εργαλεία και που ο πόλεμος φαντάζει σιγά-σιγά όλο και περισσότερο σαν η τελευταία διέξοδος για τα πολυεθνικά μονοπώλια για να επανέλθει το σύστημα σε τροχιά ανόδου, ακόμα και το πιο μικρό «πλεονέκτημα», η πιο μικρή υποχώρηση του αντίπαλου, έστω και για ένα προσωρινό διάστημα, θα έχει γι αυτούς τεράστια σημασία – όπως και για εμάς.

Κι ας πάρουμε υπόψη μας και το εξής. Ο αστικός εθνικισμός-κοσμοπολιτισμός είναι ένα πράγμα και ο μικροαστικός «πατριωτικός» προβληματισμός είναι ένα άλλο, διαφορετικό. Σε ορισμένα τμήματα των μεσαίων στρωμάτων ή ακόμα και της μη-μονοπωλιακής αστικής τάξης η οικονομική πίεση των μονοπωλίων και οι γεωπολιτικοί σχεδιασμοί των ιμπεριαλιστών προκαλούν αντικειμενικές ανησυχίες, μιας και απειλούν ευθέως την ίδια τους την ύπαρξη. Είναι σαφές ότι οι πολιτικοί εκφραστές αυτών των δυνάμεων (π.χ. το κόμμα του Παπαθεμελή, διάφοροι όμιλοι μελετών και περιοδικά, ένα τμήμα της μικροαστικής διανόησης, ακόμα και όμιλοι και πρωτοβουλίες απόστρατων δημοκρατικών αξιωματικών όπως η «Κίνηση για την Εθνική Άμυνα») ούτε έχουν, ούτε μπορούν να αποκτήσουν το βάθος και τη συνέπεια της δικής μας θέσης. Πρόκειται για έναν ασυνεπή, ταλαντευόμενο μικροαστικό ριζοσπαστισμό (και κάποιες φορές ακόμα λιγότερο, απλά μια μικροαστική αντινεοταξική φρασεολογία) που ωστόσο εκφράζει πραγματικές κοινωνικές δυνάμεις και διεργασίες, τις οποίες η αστική τάξη θέλει και επιδιώκει να ποδηγετήσει και να ελέγξει. Αποτελεί για εμάς ειδικό, ιδιαίτερο καθήκον το πως θα «χειριστούμε» τις δυνάμεις αυτές, ώστε να μην επιτρέψουμε σε μηχανισμούς του συστήματος (όπως η ακροδεξιά τύπου ΛΑΟΣ, ή η εκκλησία η οποία στηρίζει τον Παπαθεμελή ειδικά στη Β. Ελλάδα) να «πάρουν υπό τη σκέπη τους» αυτό τον προβληματισμό, οδηγώντας τον σε ακίνδυνα, εκτονωτικά ή, αντίθετα, σε πολύ επίνδυνα ακροδεξιά, εθνικιστικά μονοπάτια. Το καθήκον αυτό δεν πρέπει να κατανοείται στενά, μόνο σε σχέση με τα λεγόμενα «εθνικά» θέματα. Αντίθετα, έχει πολύ μεγαλύτερο εύρος και συνθετότητα. Ένα-δυο παραδείγματα: μια απλή εικόνα της κατάστασης της οικονομίας, θα αναδείξει μια σειρά παραδοσιακών κλάδων στους οποίους η τάση είναι η διαρκής και ραγδαία συρρίκνωση. Πρόκειται για κλάδους χαμηλής έντασης κεφαλαίου και τεχνολογίας, με σχετικά χαμηλό δείκτη μονοπώλησης (όπως το ένδυμα, η κλωστοϋφαντουργία, η κατεργασία δέρματος, ξύλου κλπ.). Κοινωνικά, εκτός από κλάδους με συγκεκντρωμένη εργατική δύναμη, είναι κλάδοι που βασικά συναντάμε αρκετούς βιοτέχνες και αρκετούς μικροαστούς ή μη-μονοπωλιακή «μεσαία» αστική τάξη. Οι κλάδοι αυτοί βίωσαν με πολύ οξυμένο τρόπο τις επιπτώσεις των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων, λόγω του Μάαστριχτ και της ΟΝΕ, χτυπήθηκαν έντονα από τον ανταγωνισμό των ξένων πολυεθνικών ομίλων. Η ανάπτυξη της πάλης μας ενάντια στην πολιτική της Ε.Ε., ειδικά ενάντια στις περίφημες «τέσσερις ελευθερίες κίνησης» (κεφαλαίου, εργασίας, εμπορευμάτων και υπηρεσιών) στο βαθμό που θα κατακτά νίκες, βοηθά στην προσωρινή ουδετεροποίηση ορισμένων και στο τράβηγμα των χαμηλότερων από αυτά τα στρώματα (κυρίως αυταπασχολούμενους και μικρούς εμποροβιοτέχνες) στον αγώνα ενάντια σε πλευρές της εξουσίας των μονοπωλίων, αδυνατίζοντας και υποσκάπτοντας τα κοινωνικά ερείσματα του αστικού συνασπισμού εξουσίας. Φυσικά, όρος για την επιτυχία και αυτού του ειδικού καθήκοντος και απόλυτη προτεραιότητα στη δράση μας δε μπορεί παρά να είναι η συσπείρωση και η ανασυγκρότηση σε ταξική βάση του εργατικού κινήματος, στη βάση του πλαισίου διεκδικήσεων που έχει επεξεργαστεί το ΠΑΜΕ και τα ταξικά συνδικάτα. Καμία έκπτωση και κανείς συμβιβασμός ως προς το ζήτημα αυτό δεν είναι νοητός, ούτε από θέσεις αρχών, ούτε καν για λόγους τακτικής, μιας και τελικά θα μας επαναφέρει στην αρνητική πείρα της δεκαετίας του ’80, όπου η σωστή επίκληση της ανάγκης για κοινωνικές συμμαχίες της εργατικής τάξης απολυτοποιήθηκε, ανάχθηκε σε περίπου αυτοσκοπό και όχι μέσο για τη συγκρότηση της επαναστατικής στρατιάς, οδηγώντας σε απόσπαση και αυτονόμηση της τακτικής από την επαναστατική στρατηγική.

Συμπέρασμα

Συνοψίζω, λοιπόν: Ειδικά σήμερα, σε συνθήκες κρίσης, να μη φοβηθούμε να οξύνουμε την κρίση τους! Να μη φοβηθούμε να εκμεταλλευτούμε τις αντιθέσεις τους! Μόνο κέρδος μπορεί να έχει το επαναστατικό κίνημα από αυτό – αρκεί να μάθουμε καλά την «τέχνη» να ελισσόμαστε χωρίς να χάνουμε το στρατηγικό μας στόχο, χωρίς να χάνουμε την πολιτική-ιδεολογική-οργανωτική μας αυτοτέλεια μέσα σε άσκοπες και λαθεμένες «συμμαχίες». Ο μεγάλος Λένιν, στο περίφημο κείμενό του «Δυο ταχτικές της σοσιαλδημοκρατίας στη δημοκρατική επανάσταση», περιγράφοντας τη σχέση του κόμματος με την αστική τάξη στον αγώνα ενάντια στον τσαρισμό, έγραφε: «χτυπάμε μαζί – βαδίζουμε χωριστά». Εμείς το δρόμο μας κι αυτοί το δικό τους. Αυτό το σύνθημα διατηρεί και σήμερα την αξεπέραστη επικαιρότητά του. Πιο ώριμοι, διδαγμένοι από τη θετική και αρνητική πείρα του κινήματος, σταθεροί στο λενινιστικό δρόμο θα βαδίσουμε και σ’αυτές τις δύσκολες αλλά ελπιδοφόρες μάχες που μας περιμένουν!

31 σχόλια:

  1. Ευχαριστώ για τη λεπτομερή απάντηση. Θέλω χρόνο να τη διαβάσω προσεκτικότερα και να σχολιάσω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλώς τον και πάλι!

    Οι μικρότερες και συχνότερες αναρτήσεις δημιουργούν καλύτερες προϋποθέσεις για ουσιαστική επικοινωνία. Αν οι υποχρεώσεις σου στο επιτρέπουν…

    Επιφυλάσσομαι να σχολιάσω, γνωρίζοντας καλά τα λάθη της δεκαετίας του ’80 και τις συνέπειές τους.

    Flann

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ξεκινώντας, να σ’ ευχαριστήσω και πάλι που ασχολήθηκες με τους προβληματισμούς μου. Διάβασα το άρθρο σου πολύ προσεκτικά. Πολύ εύστοχες οι αναφορές σου στη σχέση Κων/νου Καραμανλή – Ανδρέα Παπανδρέου και στο πώς παιχτηκε το παιχνίδι τότε… Όσον αφορά τους στρατηγικούς στόχους, καταλαβαίνω πολύ καλά τι λες. Οι σκέψεις μου αφορούσαν θέματα τακτικής κυρίως. Συμφωνώ ότι οι πατριωτικές κινήσεις που αναφέρεις δεν έχουν –ή δεν έχουν ιδιαίτερο—ιστορικό / ιδεολογικό βάθος. Αντιλαμβάνομαι επίσης ότι πίσω από κάποιες απ΄ αυτές υπάρχουν προσωπικά τραύματα ή πικρίες ανθρώπων που ήθελαν να παίξουν ένα ρόλο και δεν τα κατάφεραν—τουλάχιστον στο βαθμό που θα ήθελαν…

    Εννοείται ότι ούτε καν πέρασε από το μυαλό μου η συνεργασία με Σύριζα. Με έχει όμως προβληματίσει η βάση (μικροαστική) του «Άρδην» και της «Ρήξης» ή του «Ρεσάλτο». Στο βαθμό που μπορώ να ξέρω, πρόκειται για έντιμους, καθαρούς ανθρώπους, φιλότιμους, με καλό ή πολύ υψηλό μορφωτικό επίπεδο, καθόλου «μανουτσαορεπουσομπαφιστές» (!), ανθρώπους που νοιάζονται για τον τόπο –ασχέτως αν ο πατριωτισμός τους είναι περισσότερο συναισθηματικής φύσεως, χωρίς τα ιδεολογικά χαρακτηριστικά που προσδίδεις εσύ στην έννοια ---αλλά κι εγώ, τα τελευταία χρόνια…

    Όμως τα σύννεφα πυκνώνουν με μεγάλη ταχύτητα. Ό,τι έφαγε, έφαγε το «Συνδικάτο του Εγκλήματος» που έδρασε κυρίως επί Σημίτη και τώρα μας ζητάνε το λογαριασμό ---να αρμέξουν όσα μπορέσουν μέχρι να επικαλεστούν πάλι την πατρίδα που ρήμαξαν ---και γλώσσα, πολιτισμό, παράδοση, πέρα απ΄ όλα τ’ άλλα…

    Ίσως έχεις δίκιο στο συμπέρασμά σου, αν και σε πρώτη ανάγνωση μου φάνηκε «απόλυτο»… Πάντως κάτι πρέπει να γίνει στο «επικοινωνιακό». Θα επανέλθω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. «ΆΣΚΟΠΕΣ ΚΑΙ ΛΑΘΕΜΕΝΕΣ “ΣΥΜΜΑΧΙΕΣ”…»
    Ακριβώς έτσι. Θυμάμαι τα λάθη του παρελθόντος και ακόμα δεν μπορώ να πιστέψω ότι το κόμμα αποδείχτηκε τόσο αφελές στη δεκαετία του ΄80. Και ασυγχώρητα αισιόδοξο. Θυμάμαι με έκπληξη ακόμα εκείνο το βιβλιαράκι για το «Στάδιο της Νέας Δημοκρατίας»….

    Flann

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. [Συνέχεια---ο ίδιος Ανώνυμος. Θέμα: Συμμαχίες/Συνεργασίες]

    Πιο συγκεκριμένα τώρα:
    Αν θυμάμαι καλά, ο Θύμιος Παπανικολάου («ΡΕΣΑΛΤΟ») υπήρξε, σχετικά πρόσφατα, υποψήφιος του ΚΚΕ. Ξέρω, πάνω κάτω, τη συνέχεια ---αλλά δεν μπορεί να επαναπροσεγγισθεί;….
    Μήτσος Κωστόπουλος. Ακούω ότι θέλει να επανέλθει. Αν αυτό ισχύει, υπάρχει διάλογος;
    Καραμπελιάς («ΑΡΔΗΝ»-«ΡΗΞΗ»). Πολύ διαφορετική περίπτωση, που δεν νομίζω ότι προσφέρεται για συζήτηση.
    Θ. Στοφορόπουλος. Τον έχω δει αρκετές φορές στην τηλεόραση του 902. Τον θεωρώ πολύ σημαντικό. Πού «κολλάει» το ζήτημα ---αν τίθεται καν… Μήπως θα έπρεπε να τεθεί;
    Αλευρομάγειρος κ.α. Όπως πάνω (Στοφορόπουλος).

    Ηγεσία: Πόσο περισσότερο θ΄ αντέξει η Αλέκα; Έχει προσφέρει τα μέγιστα. Δεν πρέπει να γίνει κάτι πριν καταρρεύσει;
    Ακούστηκε για Κουτσούμπα. Αν έχει βάση αλήθειας ---και πέρα από την πραγματική αξία του ανθρώπου--- εδώ μπαίνει το «επικοινωνιακό», το οποίο δεν μπορεί στις μέρες μας να αγνοηθεί…

    Έχω κάνει πολλές συζητήσεις. Ο Νίκος Μπογιόπουλος έχει πολύ μεγάλη αποδοχή, νομίζω ---τεράστια ίσως. Αντικειμενικά, και λαμβάνοντας υπόψη όλες τις παραμέτρους (ουσιαστικές και επικοινωνιακές) ιδανικός! Πλαισιωμένος από «φρέσκους», π.χ., Μ. Παπαδόπουλος, Α. Μπαλλού….

    Επικοινωνιακό πάλι: Γραφιστική βελτίωση του «Ρ», απαραίτητη….
    Σποτάκια, αφίσες. Των Ευρωεκλογών, άψογα. Κάμψη σ’ αυτό τον τομέα στις Εθνικές, εκεί που αναμενόταν το ίδιο επίπεδο ή και ανώτερο. Ήταν θέμα χρόνου;

    Με συγχωρείς που βάζω τόσα πολλά και σκόρπια, ίσως και κάποια λίγο αδιάκριτα….. Σε όσα θέλεις και μπορείς απαντάς.

    Και πάλι σ΄ευχαριστώ για την προσοχή σου…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΥΓ.: «Έχω κάνει πολλές συζητήσεις»: Οι συζητήσεις αυτές είναι με τους «απέξω», με απλούς φίλους και ψηφοφόρους του κόμματος, όπως εγώ. Έχει κι αυτό την αξία του όμως.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Η «Διεθνής Κομμουνιστική Επιθεώρηση» σε τέσσερις γλώσσες, εδώ:

    http://www.iccr.gr/site/el.html

    Ένας πολύτιμος σύνδεσμος για το μπλογκ σου…

    (Hyperion)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Καλημέρα σας !
    Αν μου επιτρέπετε και μένα να διατυπώσω μερικές ... σκόρπιες ιδέες !

    Τίτλος: Πατάμε πάνω στις αντιθέσεις του συστήματος ...

    - Είναι γεγονός ότι σύντομα θα έχουμε την όξυνση όλων των αντιθέσεων του καπιταλιστικού συστήματος.
    - Οι αντιθέσεις αυτές θα οδηγήσουν σε παραπέρα κρίση.
    - Κρίση κορυφών (θα) έχουμε όταν η πολιτική της αστικής τάξης χρεωκοπεί (θα χρεωκοπήσει), ή (θα) έχει εμφανή δυσκολία να διαχειριστεί συνθήκες κρίσης (οικονομική κρίση, πόλεμος κ.ά.), οι οποίες αναπτύσσουν και διευρύνουν σε ασυνήθιστο βαθμό τη λαϊκή δυσαρέσκεια, με αποτέλεσμα να οδηγούμαστε στην περίπτωση που "οι κάτω" να μην ελέγχονται (πλέον όπως ελέγχονταν πριν - π.χ. με τις συμβιβασμένες συνδικαλιστικές ηγεσίες -) από "τους πάνω", στις δε "κορυφές" να κυριαρχεί η σύγχυση και πάνω σ΄αυτή τη βάση ως κυρίαρχο επακόλουθο (θα) οξύνονται οι ενδοαστικές αντιθέσεις.

    Να λάβουμε, επίσης, υπόψη μας ότι:
    - Οι ταξικές αντιθέσεις μπορούν να οξυνθούν τόσο πολύ, που, μέσα από το συνδυασμό και αλληλεπίδραση οικονομικών και πολιτικών αιτιών, να φτάσουν ως το επίπεδο της επαναστατικής κατάστασης !
    - Οι ρίζες - τώρα - της επαναστατικής κατάστασης, βρίσκονται στις αντιθέσεις του τρόπου παραγωγής - είναι φανερό ότι διανύουμε περίοδο που (έτσι πιστεύω εγώ) ακριβώς αυτές οι αντιθέσεις (στην παραγωγή δηλαδή) οξύνονται, άσχετα αν προβάλλεται (επίτηδες προφανώς) η κρίση ως χρηματοπιστωτική ή στα αυτοκίνητα ή στα σπίτια κλπ.
    Για μένα υπάρχει κρίση παραγωγής και διάθεσης των προϊόντων.

    Τώρα, ας δούμε λίγα για την επαναστατική κατάσταση.
    Η Επαναστατική Κατάσταση, η ύπαρξή της, πέρα από την ωριμότητα του καπιταλισμού, είναι βασική προϋπόθεση για να εκδηλωθεί η Σοσιαλιστική Επανάσταση, για να ανατραπεί η καπιταλιστική εξουσία, για να οδηγηθούμε τελικά στον Σοσιαλισμό - Κομμουνισμό.
    Βασικά χαραχτηριστικά της επαναστατικής κατάστασης:
    1. Η αδυναμία των κυρίαρχων τάξεων να διατηρήσουν με αναλλοίωτη μορφή την κυριαρχία τους.
    2. Επιδείνωση μεγαλύτερη από τη συνηθισμένη της ανέχειας και της αθλιότητας των καταπιεζόμενων τάξεων.
    3. Σημαντικό ανέβασμα της δραστηριότητας των μαζών.

    Που μας οδηγούν όλα αυτά τα παραπάνω;
    Μα, στην στρατηγική επιλογή της ήδη εκφρασμένης Θέσης του ΚΚΕ, ότι η λεγόμενη κρίση είναι για μας, για το λαό μας, εφαλτήριο να ολοκληρώσουμε το προτσές εκείνο που θα μας οδηγήσει στο σκοπό μας.
    Ότι, στο ... χέρι μας είναι να "βάλουμε το χεράκι μας", ώστε και οι αντιθέσεις της αστικής τάξης της χώρας μας να οξυνθούν παραπέρα, και να ετοιμάζουμε το Λαό για άλλης μορφής αγώνες.
    Αγώνες που θα οδηγήσουν στον Κομμουνισμό !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Γεια σου και χαρά σου Φάρε μου!
    Πάντα «ζουμερός»….
    Γιατί υπάρχει τεράστια και διαρκής «κρίση παραγωγής και διάθεσης των προϊόντων» χωρίς όμως να υπάρχουν ασφαλιστικές δικλείδες. Κανείς δε νοιάστηκε γι΄ αυτό.

    Φιλήμων

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. «Χτυπάμε μαζί – βαδίζουμε χωριστά». Τα συμπυκνώνει όλα.
    Υπάρχουν όμως και έκτακτες καταστάσεις. Όπως ο Γοργοπόταμος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Μαριάνθη:

    @Ανώνυμος 22 Νοέμβριος 2009 3:11 μμ
    Αυτό δεν αναιρεί το «Χτυπάμε μαζί – βαδίζουμε χωριστά».

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Μαριάνθη:

    Συγγνώμη, εννοώ Ανώνυμος 22 Νοέμβριος 2009 --7:18 μμ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Μιλάς για «μια σειρά γεγονότα του τελευταίου διαστήματος που δεν πέρασαν απαρατήρητα. Ξεχωρίζω (…) την αναζωπύρωση της "Ιμιολογίας" με ειδικό "στόλισμα" του Πάγκαλου για το ρόλο του σ'εκείνη την υπόθεση - και με έντονους παραλληλισμούς με τις συμφωνίες Μαδρίτης και Ελσίνσκι (…) Όλα δείχνουν ότι "κάτι παίζεται" και αυτό το "κάτι" διόλου καθησυχαστικό δεν είναι...» Μπορείς να γίνεις σαφέστερος σχετικά με την «Ιμιολογία»;

    Φιλήμων

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Κάποιε, σε είδα στο ANTIWEB και δεν ξέρεις πόσο χάρηκα…. Το άρθρο του «Αριστερού (!) Ψάλτη» είναι προκλητικό…. Και χαρακτηριστικό τέτοιων ψαλτάδων, που κάθε φορά που έρχονται σε δύσκολη θέση (εδώ λόγω «προγραμματικής [προγραμματισμένης] αντιπολίτευσης»), θυμούνται τον …..Στάλιν! Παρόμοιες παρεμβάσεις είναι χίλιες φορές πιο πολύτιμες από τις μεταξύ μας κουβέντες, χωρίς καθόλου να υποτιμώ τη συζήτηση που κάνουμε εδώ. Να μην τους αφήνουμε σε χλωρό κλαρί! Τώρα ήρθαν για να μας πάρουν και τα εσώρρουχα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Τους «την είπες» ΤΕΚΜΗΡΙΩΜΕΝΑ στο Anti weblog… Αυτό είναι και το πιο αδύνατο σημείο τους, τα συγκεκριμένα στοιχεία, η τεκμηρίωση…

    -Maramo

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Τους τα είπες ξεκάθαρα και ΤΕΚΜΗΡΙΩΜΕΝΑ στο Anti weblog…. Αυτό ακριβώς είναι το πιο αδύνατο σημείο τους: τα στοιχεία, η τεκμηρίωση….

    Maramo

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Κάποιος μόλις ξύπνησε στο Anti weblog και σε ρωτάει αν το ΠΑΜΕ έχει κάνει αναλογιστική μελέτη…μιλώντας για «ανευθυνοϋπεύθυνους»…. Δώσ’ του μια απάντηση σε παρακαλώ. Θα το είχα κάνει εγώ, αν είχα τα στοιχεία…

    Maramo

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Σχετικά με ένα παλιό post..
    δωράκι στον σκεπτόμενο- τροφή για σκέψη ή για διάβασμα στη τουαλέτα:
    http://athens.indymedia.org/front.php3?lang=el&article_id=962426

    από Δεκεμβριανό προβοκάτορα-απόγονο των ηρωικών ανταρτών που πάλεψαν τον αγγλικό ιμπεριαλισμό

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Για πάρα πολλά που γράφτηκαν θα σχολιάσω αύριο. Προς το παρόν, δείτε τη συζήτηση στο anti-web blog και τις νεότερες παρεμβάσεις μου εκεί στα "εθνικά" θέματα και στο "ασφαλιστικό"...

    http://www.antinews.gr/?p=24702

    http://www.antinews.gr/?p=24765

    και:

    http://www.antinews.gr/?p=24844

    Κατά τα λοιπά, θα τα πούμε σύντομα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Τα είδα και τα χάρηκα! Επιτέλους!!!!!

    Υπάρχει βλέπεις κάποια ανεξήγητη (;) αδράνεια των δικών μας μπλογκ. Έχουν πολύ καλή ποιότητα, συχνά παρουσιάζουν τα θέματα με αξιοσημείωτη οξυδέρκεια αλλά πάσχουν από εσωστρέφεια. Εκτός από εσένα, κανένα κόκκινο μπλογκ δεν παρεμβαίνει στα «μεγάλα» ιστολόγια, εκεί δλδ που, σε κάποιο βαθμό, διαμορφώνεται η κοινή γνώμη. Όταν παρεμβαίνουν, παρεμβαίνουν ή σε συντροφικά ιστολόγια ή σε άλλα, του Συν/Σύριζα, όπου αναλίσκονται σε άγονα, κατά τη γνώμη μου, «μαλλιοτραβήγματα».

    Αυτή είναι μια καλόπιστη κριτική, γιατί αλίμονο αν δεν υπήρχαν κι αυτά για να προσφέρουν πολύτιμη γνώση και πληροφόρηση…

    Πριν από την εμφάνισή σου, φαίνεται ότι υπήρχαν ελάχιστα άτομα (πόσα άραγε; Δυο-τρία;) χωρίς δικά τους ιστολόγια, άτομα εκτός κόμματος (πιθανότατα, όπως ίσως και κάποιοι συνομιλητές σου εδώ) τα οποία είχαν αναλάβει όλο το βάρος της υπεράσπισης των θέσεων του ΚΚΕ ! Εδώ όμως υπάρχουν τεράστιοι προπαγανδιστικοί οργανισμοί…

    Και διερωτώμαι: Δεν θα έπρεπε να υπάρχει μια ομάδα ανθρώπων, θεωρητικά συγκροτημένων και επικοινωνιακά ικανών για να αναλάβει αυτό το έργο; Κάποιοι από τους δικούς μας μπλόγκερς έχουν τα απαιτούμενα χαρακτηριστικά. Ποιος να ξέρει όμως αν οι άλλες υποχρεώσεις τους (βιοπορισμός κ.λπ.) τους επιτρέπουν τέτοια ανοίγματα;

    Επαναλαμβάνω ότι χάρηκα αφάνταστα με τις καίριες παρεμβάσεις σου! Αυτό συμβαίνει πρώτη φορά στη λεγόμενη «μπλογκόσφαιρα»!!! Αλλά μόνος σου θα τα προλαβαίνεις όλα, έστω με τη συνδρομή των εξωκομματικών που αναφέρω παραπάνω;

    Flann

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. @Ανώνυμος 24 Νοέμβριος 2009 7:20 πμ

    Διάβασα το άρθρο και θεωρώ ότι πάσχει από τις συνηθισμένες αντιφάσεις του συγγραφέα του. Γράφεις: «από Δεκεμβριανό προβοκάτορα-απόγονο των ηρωικών ανταρτών που πάλεψαν τον αγγλικό ιμπεριαλισμό».
    Το σχόλιο απευθύνεται στον Κάποιο, τον οποίο δεν μπορώ να υποκαταστήσω. Επίτρεψέ μου όμως μια καθαρά προσωπική γνώμη.
    Σε καμιά περίπτωση δεν θα σε χαρακτήριζα «προβοκάτορα» (όπως ειρωνικά αυτοαποκαλείσαι) επειδή συμμετείχες στα «δεκεμβριανά». Πολύ καλά έκανες. (Και δεν έχω κανένα λόγο να αμφισβητήσω ότι είσαι «απόγονος των ηρωικών ανταρτών που πάλεψαν τον αγγλικό ιμπεριαλισμό».)
    Πιστεύω όμως ότι συμμετείχαν ΚΑΙ προβοκάτορες, καθώς και ομάδες χουλιγκάνων του ποδοσφαίρου (για δικούς τους λόγους αυτοί). Άνθρωποι δλδ που καμιά σχέση δεν έχουν με σένα. Αυτό το ξέρεις κι εσύ.
    Από κει και πέρα, βλέπουμε όλοι το θηρίο που πλησιάζει. Και δεν περισσεύει κανείς…
    Αυτά από μένα.

    Flann

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Διαβάστε τη σημερινή συζήτηση στο antiweb-blog με θέμα το αν είναι εφικτός ο σοσιαλισμός...

    http://www.antinews.gr/?p=25170

    ΥΓ. συγγνώμη, ακόμα δεν έχω βρει το χρόνο να σχολιάσω εδώ κάποια θέματα που θίχθηκαν. Θα το κάνω όμως, το υπόσχομαι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Τα διάβασα….. Aπό την παρέμβασή σου και μετά τα κράτησα στο αρχείο μου.

    Είσαι σχολείο.

    Flann

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Και τα τελευταία σου σχόλια στο antinews είναι τόσο σημαντικά, που μπορώ να περιμένω όσο θέλεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Πήγα στο www.antinews.gr/?p=25170 και διάβασα ….. Ε, ναι….Είσαι σχολείο, όπως λέει ανώνυμος πιο πάνω.
    Και –ω του θαύματος!—είδα πως προστέθηκαν και άλλοι που στηρίζουν τις απόψεις που διατυπώνεις. Θα τα δεις.
    Δες κι ένα σχόλιο στο «αλλενάκι», που δείχνει πώς ο κάθε καλόπιστος άνθρωπος μπορεί να παρασυρθεί από τον θηριώδη προπαγανδιστικό μηχανισμό… (Όχι ότι δεν ξέρεις, βέβαια).

    Φιλήμων

    ΥΓ. Συμφωνώ με το σχόλιο του Flann στον ανώνυμο απόγονο και υπερθεματίζω. Κανείς δεν περισσεύει και μάλιστα πρόσωπα «αριστοκρατικής καταγωγής» (με την ιδιαίτερη έννοια που δίνω εγώ σ’ αυτές τις λέξεις).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Στο ίδιο post που έγραψα χθες, για το σοσιαλισμό, η συζήτηση σήμερα συνεχίστηκε με αμείωτο ενδιαφέρον. Διαβάστε το πρώτο μου σημερινό άρθρο ("σπασμένο" σε δυο μέρη λόγω μεγέθους) και το βράδυ θα επανέλθω με το δεύτερο εκεί...

    ΥΓ. Ευχαριστώ για την κατανόηση που δείχνετε στη μικρή "εγκατάλειψη" της εδώ συζήτησης...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Την παρακολούθησα….
    Και βέβαια υπάρχει κατανόηση ---εννοείται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. "Σκέψου π.χ. το κλίμα στην Ευρώπη την περίοδο της Ιερής Συμμαχίας του Μέττερνιχ, αμέσως μετά το τέλος των ναπολεόντειων πολέμων. Υπήρξε πολιτική οπισθοδρόμηση, πρόσκαιρη βεβαίως, η οποία αντιστράφηκε μετά την επανάσταση του 1848 στη Γαλλία. Τηρουμένων των ιστορικών αναλογιών, σε μια τέτοια περίοδο βρισκόμαστε και σήμερα. Στην περίοδο της προσωρινής οπισθοχώρησης στην πορεία προς το σοσιαλιστικό μετασχηματισμό της κοινωνίας."
    Ωραίος ρε σκεπτόμενε!
    Καλή δουλειά.
    Πρέπει νάχεις γερό στομάχι αδερφέ μου..
    Δεν αντέχω να μη σχολιάσω ότι στο συγκεκριμμένο απόσπασμα υιοθετείς την άποψη της Παππά για την "επανάσταση του 21ου αιώνα"...

    υγ1:αποσύρω τα περί θυμηδίας και αδιαφορίας..

    υγ2:Flann,εγώ πάντως πιο απλο και συνάμα σύνθετο όταν πρέπει,περιεκτικό και διαυγές ύφος από του Ρούσση δε ξέρω...για να μη μιλήσουμε για τους διάφορους Κύριλλους που βγαίνουν στα κρατικά και δε μπορούν να σταυρώσουν λέξη..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Kommanto σ'ευχαριστώ. Και δεν το λέω ειρωνικά, το εννοώ. Βρίσκω πολύ σημαντικό το γεγονός ότι μπορέσαμε τελικά να βρούμε σημεία έναρξης μιας συζήτησης, ακόμα και αν διαφωνούμε ή διαφωνήσουμε τελικά. Θα χαρώ ειλικρινά να βρω στο καινούργιο ποστ που άνοιξα από χθες, την άποψή σου πάνω σε όσα έγραψα εκεί.

    ΥΓ. Επειδή θα δημοσιεύσω το μεγαλύτερο μέρος της συζήτησης σε τρία μέρη, αν θελήσεις να παρέμβεις σε παρακαλώ (για την καλύτερη διεξαγωγή της κουβέντας) παρακολούθησε τη σχετική θεματολογία κάθε μέρους και προσανατόλισε ανάλογα τις παρεμβάσεις σου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Αισθάνομαι την ανάγκη να σχολιάσω πολύ σύντομα μερικά ερωτήματα που τέθηκαν...

    @Προς Ανώνυμο:
    Φίλε μου, σκοπός του ιστολόγιου αυτού είναι να μιλήσουμε πολιτικά. Καταλαβαίνεις ότι δε βοηθά στην πολιτική συζήτηση η αναπαραγωγή της φιλολογίας των αστικών φυλλάδων περί "φρέσκιας ηγεσίας", "επικοινωνιακών αστέρων" του Κόμματος κλπ. Η μαζική διαφώτιση, η οργάνωση της προπαγάνδας και της αγκιτάτσιας του κόμματος είναι σοβαρό ΣΥΛΛΟΓΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΚΑΘΗΚΟΝ που πέφτει στις πλάτες της καθοδήγησης του κόμματος, αλλά και του καθενός μας.

    Ανέφερες ομάδες, συλλογικότητες και πρόσωπα. Δε χρειάζεται να επαναλάβω όσα είπες. Με κάποιους από αυτούς (π.χ. την "Κίνηση για την Εθνική Άμυνα") υπάρχει μια ορισμένη κοινή δράση στη βάση μιας μίνιμουμ συμφωνίας σε "αντι νεοταξική" βάση. Απλά θα πω ότι με όσους από αυτούς οι δρόμοι μας δεν είναι σήμερα κοινοί, η ευθύνη γι αυτό δε βαρύνει το ΚΚΕ. Καλοσκέψου το ανά περίπτωση και θα δεις ότι έτσι είναι. Μη με βάζεις στον άχαρο ρόλο να μιλήσω για μια-μια περίπτωση...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. @Προς Φάρο:

    Φάρε μου, συμφωνώ μεν, αλλά όλα αυτά πρέπει να τα αποδεικνύουμε στη ζωή καθημερινά. Είναι μια δυνατότητα που πρέπει να παλέψουμε πάρα πολύ σκληρά για να γίνει πραγματικότητα. Ακόμα, απέχουμε πολύ. Θα κριθούμε όχι μόνο από το πόσο καλά ξέρουμε τη θεωρία μας, αλλά από το πόσο θα καταφέρουμε να δουλέψουμε αποτελεσματικά πάνω στη γραμμή συσπείρωσης και πάλης που βάζει το Κόμμα, με βάση τα σημερινά επίδικα αντικείμενα. Μην ξεχνάς, Φάρε, ότι ακόμα και οι επαναστατικές καταστάσεις διαμορφώνονται γύρω από αιτήματα-κρίκους: τον Οχτώβρη του '17 ήταν το αίτημα για "γη και ειρήνη" που ώθησε τις μάζες να υποστηρίξουν αποφασιστικά τους μπολσεβίκους, όταν πείστηκαν ότι μόνο η σοβιετική εξουσία μπορούσε να τα εξασφαλίσει...

    ΑπάντησηΔιαγραφή